Rabu, 14 Disember 2011

Berkenalan Dengan MLM

MLM itu apa ? MLM atau multi level marketing atau juga network marketing adalah sebuah usaha yang telah membantu ramai orang keluar dari krisis kehidupan, krisis mental dan masa (mengikut Pindi Kisata).
Kenapa MLM itu boleh berkembang sangat pesat? hal ini tentunya kerana banyak konsep keuntungan yang ditawarkan MLM kepada pengedarnya antara lain:

1) Penamatan rantai pengedaranJalur selain MLM biasanya mempunyai alur panjang pengedaran barang sehingga dalam setiap pengedaran terpotong kos dan pada pengedar terkini pasti akan mengalami harga yg mahal, konsep yang ditawarkan MLm adalah kilang - suplier - pengedar - pengguna sehingga kos pengedaran menjadi berkurang.
2) Penjimatan kos iklanhal ini dimaksudkan kerana sang distributorlah sang pengiklan. Dalam dunia perniagaan sekarang ini pengiklanan mengambil lebih dari 1 / 3 dari jumlah kos operasi.
3) Pemberian peluang kepada semua orang untuk menjalankan perniagaanDalam sebuah survey 74% orang memperoleh berjaya dari perniagaan sendiri. Tapi untuk berniaga sendiri kita mempunyai batasan / limit terhadap masalah tertentu seperti modal, skill, pengalaman. MLM menawarkan kebebasan kepada pengedarnya untuk membuka peluang perniagaan sendiri tanpa memerlukan modal, skill dan pengalaman.
4) Mengurangkan kos salespersonhampir semua syarikat menghabiskan banyak dana untuk salesperson yang boleh dipercayai, insetif dan training berkualiti. Hal ini berbeza dengan konsep yang ditawarkan MLM kerana pengedar secara langsung atau tidak langsung adalah seorang salesperson sekaligus pengguna setia syarikat.
Lalu apa  untungnya kita menjadi pengedar?? tentu saja banyak keuntungan kita bergabung menjadi pengedar. Untuk lebih jelasnya akan saya huraikan di bawah ini:
1) Boleh memulakan perniagaan sendiri dengan kos rendahkerana dengan menjadi pengedar anda tidak perlu dipusingkan dana sewa tempat, dana gaji pekerja kerana pihak syarikat telah menanggung semua kos. Bahkan ada beberapa syarikat MLM besar yang menyediakan training center khusus pengedar mereka. Luar biasa bukan ..
2) Keuntungan yang besar jika memenuhi targetpendapatan kita sebagai pengedar adalah tanpa batas tentunya kita jga perlu mempelajari marketing plan dari syarikat MLM tersebut sehingga kita boleh menentukan target pendapatan kita.Bahkan dari sebuah kesaksian pekerja MLM dia berkata bahawa selama 25 tahun menjadi PNS tp gajinya dibuang oleh bekerja MLM selama 2 tahun .. Luar biasa
3) Dapat membina rangkaian sendiri tanpa batasmenjadi pengedar bererti anda berhak mengajak sesiapa sahaja yang ingin berjaya untuk menyertai dibawah anda atau disebut menjadi downline anda. seperti menabur benih anda boleh melakukannya bila-bila masa di mana saja. Downline anda pun akan menabur benih seperti anda .. jadi dapat dipastikan kelajuan pertumbuhan rangkaian anda dan hasil yang anda dapat.
4) Mendapatkan passive income dan kebebasan masaApabila anda telah berjaya di bidang MLM maka wang yang banyak itu boleh anda dapatkan dari passive income sehingga anda tidak perlu mengeluarkan peluh lagi. Jika anda mempunyai banyak pengedar pemimpin dari downline anda maka merekalah yang akan menjalankan sistem sehingga anda lebih mempunyai masa lapang.
5) Sdn tidak bergantung usiaMLM memberi peluang kepada anda yg berusia muda (kayak saya donk) untuk boleh berjaya lebih cepat. hal ini kerana MLM mempunyai latihan yang diprogramkan dan teratur, langsung bergerak dilapangan dan dibantu oleh upline anda.Banyak yang sudah membuktikan bahawa mereka berjaya di bidang MLM bahkan sebelum menginjak usia 30 tahun.Untuk bekerja di bidang MLM tentunya anda memerlukan beberapa persiapan antara lain: kemahuan, motivasi, kerja keras dan sikap serta positif thingking. Masi inget kan tentang tulisan mengenai 8 cara memotivasi diri dan perlunya positif thingking?? kalo lupa boleh liat disini dan disini.
Nah disini jg penulis akan mendedahkan alasan orang berfikiran negatif terhadap MLM ... stay tune terus ya .
1) Pernah join tp gagalkalo untuk alasan satu ini saya cuma boleh bilang kalo tidak semua perniagaan boleh berjaya .. dan yang paling penting adalah bagaimana usaha anda mencapai kejayaan tersebut dan cuba tidak menyerah bgitu saja.
2) mendengar maklumat miring tapi belum pernah menyertaikalo untuk alasan ini tentu saya ga isa menyalahkan mereka .. tp cubalah anda berfikir jangan yang negatifnya tp cubalah menyertai dan rasakan kesan positif dari perniagaan ini.
3) pernah ditipubeberapa orang mungkin pernah salah memilih sponsor / upline sehingga merasa rugi / ditipu. Jika anda hendak menyertai bersama salah satu MLM lebih baik tanyakan dulu visi / misi dan komitmen dari syarikat. Anda tidak boleh mengatakan "MLM itu jelek" kerana dulu anda pernah ditipu ..

4) Syarikat muflis
memilih syarikat MLM yang salah boleh menjadi salah satu alasan orang berfikiran buruk terhadap MLM. Sebelum menyertai ada baiknya anda mencari maklumat mengenai syarikat tersebut kerana syarikat apapun itu pasti juga boleh mengalami muflis. Tapi yang perlu ditekankan di sini yang muflis adalah syarikat dan bukan sistemnya.
Kurang lengkap rasanya kalo penulis tidak mendedahkan apa yang menjadi ketakutan bagi orang untuk menyertai MLM .. yuk kita langsung meluncur ..
1) Tidak boleh menjualanda tidak perlu menjual dulu tp cubalah anda pakai produk MLM tersebut dan dengan sendirinya promosi akan keluar dari mulut anda.perlu diingat bahawa Tidak boleh dan Tidak Mau adalah 2 hal berbeza .. kerana tidak boleh itu boleh dibantu dengan latihan - latihan dan bantuan dari sponsor anda .. sedangkan tidak mahu bererti memang anda tidak mahu berkecimpung dibisnis ini.
2) Harus ada target tertentuTentu saja setiap perniagaan kita mempunyai target, sama seperti kuliah pasti hasil penilaian diberikan kerana hasil kerja anda. Dalam MLM jika kita tidak mencapai target tentunya tidak ada hukuman dari pihak syarikat. So kenapa harus takut??
3) Tidak Punya Waktu, wang dan bakatPerniagaan ini tidak memerlukan masa banyak kita boleh menjalankan diwaktu yang kurang produktif dan suatu hari dia akan menghasilkan masa yang banyak.Seperti yang saya kata bahawa keuntungan ikut MLM adalah limitasi anda seperti pengalaman, bakat dan gelaran itu dapat dihapuskan kerana perniagaan ini tidak memerlukan bakat tp kita boleh mencapai kejayaan dari latihan 'Justeru inilah cara anda mendapatkan wang kerana modal yang diperlukan sangat kecil. Kalo anda tidak membuat keputusan dan bertindak hari ini maka anda selamanya akan tidak punya wang.
4) Produknya mahal - mahalproduknya boleh dibilang tidak mahal tp sebut saja lebih tinggi dari harga pasaran kerana kami sangat mementingkan kualiti ubat. jika anda mengambil ubat kami dan membandingkannya dengan ubat diluaran tentu hasilnya akan sangat berbeza. Seperti Hp jelas ada perbezaan antara hP Nokia yang terkenal jika dibandingkan dengan HP yang tidak mempunyai nama besar.
5) Gengsikenapa harus gengsi dan malu?? perniagaan ini adalah perniagaan go antarabangsa dan telah diterima dibanyak negara maju .. dan yang paling penting perniagaan ini dijalankan oleh semua lapisan masyarakat sehingga anda tidak perlu malu.
10 Tips Menjalankan perniagaan MLM saat jualan
1) jalinlah hubungan yang baik dengan semua orang
2) jangan melakukan pemaksaan dalam melakukan jualan
3) bersikap profesional apabila menjual dan jangan berlebihan
4) jangan pernah membohongi pelanggan atau bakal downline anda
5) bawalah selalu contoh produk
6) berikan perkhidmatan selepas jualan sehingga anda terlihat bertanggung jawab
7) mintalah rujukan daripada pelanggan anda
8) usahakan melakukan demo produk
9) Lakukan closing / penutupan apabila anda selesai berdemo
10) berpenampilan baik dan bagus kerana dari penampilan orang akan menilai anda

10 Tips menjalankan perniagaan MLM saat sponsoring
1) saat persembahan harus to the point jangan bertele - tele
2) undang calon downline anda dengan profesional / tanpa berbohong
3) tidak perlu memaksa calon untuk hari itu juga bergabung tp gunakan sistem follow up
4) pinjamkan alat bantu / kaset sehingga calon downline merasa yakin
5) yakinkan downline akan dibantu dan tidak berjalan sendiri
6) bicarakan hanya hal - hal yang penting dan tidak bertele - tele
7) tunjukkan testimonial dari orang yang sudah berjaya di bidang ini
8) galilah impiannya dan katakan bahawa ini boleh membantu mewujudkan impian tersebut
9) Jangan mengemis agar dia mahu menyertai
10) ucapkan terima kasih dan tetap tersenyum walaupun dia tidak menyertai.

 
nah setelah panjang lebar di atas tentunya harapan saya tanggapan negatif terhadap pelaku MLM boleh berkurang dan juga membantu sesama pekerja MLM menjalankan usahanya ..
sumber: buku Pindi Kisata (why not MLM)